Rabu, Julai 01, 2009

Ketuanan Melayu dan Islam

Oleh : MOHD KHAIRI WAN ALI
Isu ketuanan Melayu kini menjadi lebih hangat apabila ada tokoh-tokoh Melayu, seperti menteri yang meletak jawatan kerana prinsipnya gagal, Zaid Ibrahim; atau Anwar Ibrahim, seorang bekas pemimpin yang penuh dengan kontroversi; atau Khalid Ibrahim, seorang tokoh korporat UMNO yang ‘berpaling tadah’, yang kini menjawat jawatan Menteri Besar Selangor, mempersoalkannya. Meski nama ‘di hujung’ mereka sama, namun yang jelas bukan daripada keturunan satu bapa.

Walau apapun, mereka nampaknya mempunyai fahaman yang lebih kurang sama dalam isu ketuanan Melayu, iaitu: isu ketuanan Melayu ini telah gagal membawa faedah dan manfaat kepada orang Melayu secara keseluruhannya, ataupun lebih tepat lagi secara totalnya. Malah, mereka sependapat: status ‘ketuanan Melayu’ telah dipergunakan oleh UMNO, yang hanya mementingkan segelintir orang Melayu saja!

Tentunya, UMNO menafikanya kerana mereka adalah antara produk ketuanan Melayu. Beginilah malangnya UMNO. Ibarat melepas anjing yang tersepit!

Namun, dalam legenda orang Melayu, bangsa Melayu ini telah pun diperingatkan tentang kisah Si Tenggang, yang lupa asal usulnya dek kemewahan dan kejayaan. Barangkali dewasa ini, kisah ini tidak begitu dipopularkan berbanding dengan kisah korporat, globalisasi, IT, teknologi bio, dan sebagainya.

Malah, tidak salah jika dikatakan: pada hari ini, trendnya ialah untuk melupakan Melayu daripada segala mitos, legenda, cerita lipur lara, dan sebagainya, yang menjadi ethos kepada bangsa Melayu. Sebaliknya, mereka digalakkan untuk menjadi Melayu Baru, atau mensenadakan minda mereka dengan ‘bangsa Malaysia’. Ini kerana setelah 50 tahun merdeka, nasib bangsa Melayu tidak banyak yang berubah. Mereka didapati masih suka bergantung pada tongkat subsidi, suka ‘alibabakan’ projek, terlalu mementingkan komisyen, tidak bersungguh-sungguh, tidak global dan sebagainya.

Apa yang jelas, Melayu Baru atau ‘bangsa Malaysia’, yakni bukan lagi sekadar warganegara Malaysia, adalah suatu ‘gelaran’ baru yang tidak mempunyai sebarang perkaitan dengan ethos Melayu. Tidak hairanlah, Shahnon Ahmad pernah melakarkan cerpen “Wan Malini Wan Empuk”, (rujuk Berita Harian) yang menafikan segala akar ethos Melayu, yang pernah disampaikan sejak turun temurun. Bahkan, beliau lebih berani lagi menulis cerpen “Piem” (atau PM?), disiarkan lebih sedekad lalu di dalam salah sebuah majalah terbitan DBP.

Cuma hari ini, belum lagi terdapat kisah yang dilakarkan khusus kepada orang Melayu, yang ada antara mereka yang sudah didapati hilang daratan! Ini kerana kes ketuanan Melayu ini dimula-bangkitkan oleh golongan pembangkang, yang terdiri daripada pelbagai kaum. Maka, mereka pun mengeluarkan hujah-hujah yang menunjukkan betapa buruknya kesan ketuanan Melayu, ke atas orang Melayu sendiri!… dan ada dari kalangan Melayu yang termakan dengan hujah ini.

Apa yang orang Melayu tidak sedar ialah tentang mekanisme logikal. Pertamanya ialah tentang memperkatakan mengikut dimensi. Kedua ialah tentang memperkatakan mengikut aplikasi, atau praktikal, atau perlaksanaan. Bila kedua-dua mekanisme logikal ini dicantumkan sekali, maka deduksi yang akan muncul ialah suatu deduksi yang mencampurkan kedua-dua mekanisme ini.

Maksudnya, lihat saja dalam kes ketuanan Melayu ini. Dasar atau prinsip ketuanan Melayu, dibicarakan dalam konteks perlaksanaan dan hasilnya (yakni kegagalan dalam menegakkan bangsa Melayu). Lantas, deduksi yang dapat ditetapkan ialah: ketuanan Melayu gagal membela bangsanya sendiri.

Logikal ini pernah didendangkan dulu pada satu ketika. Dendangannya ialah dalam isu Islam. Maka, dideduksikan oleh kerana orang Islam gagal untuk menyaingi bangsa atau agama lain, maka Islamlah puncanya. Begitu juga dengan kes Islamophobia. Oleh kerana umat Islam yang mengganas, maka dikatakan Islamlah yang mengajarnya. Begitulah seterusnya…

Ternyata, mekanisme logikal seperti ini mampu menggoda dan menyelerakkan pemikiran golongan yang disasarkan. Dalam kes ketuanan Melayu ini, golongan sasarnya ialah orang Melayu. Jadi, jika mekanisme logikal ini tidak dapat difahami atau tidak dapat diperjelaskan, maka orang Melayu pasti bakal menerima padahnya. Mereka akan terus menjadi lemah dan hilang arah.

Dalam ajaran Islam, dan begitu juga dalam sirah Nabi s.a.w, terdapat pelbagai hujah dan dalil yang dikemukakan oleh golongan yang anti-Islam. Ini menyebabkan turunnya ayat yang bermaksud: kau dengan agama kau, ada aku dengan agama aku. Inilah titik terakhir yang perlu dihayati oleh umat Islam.

Apatah lagi dengan cabaran terhadap Islam dewasa ini. Selain Islamofobia, atau pengganas antarabangsa yang berasaskan pada Islam, ada yang katakan Islam dan Kristian itu sama kerana percayakan pada nabi-nabi yang sama; Islam mengekori Kristian seperti pakaian bertudung; umat Islam mentuhankan Nabi Muhammad s.a.w; Islam itu agama universal, jadi umat Islam tidak boleh berpandukan pada fahaman ulama Islam saja; Islam itu milikan semua, jadi bukan bersifat mementingkan sesuatu kaum saja; dan sebagainya.

Sehubungan dengan itu, orang Melayu yang ingin mengekalkan perjuangannya dalam isu ketuanan Melayu, mungkin perlu menerimapakai titik terakhir yang terdapat dalam ajaran Islam: “kau, kau dan aku, aku.”

Kepentingan titik akhir ini ialah orang Melayu akan menjadi lebih fokus. Mereka perlu membicarakan dengan mereka yang sudi menerima perjuangan mengekalkan ketuanan Melayu. Mereka perlu menjelaskan kepada mereka yang bersedia mendengarnya, dengan membentangkan sejarah kemerdekaan, memperincikan perlaksanaan selepas merdeka, dan kepentingan ketuanan Melayu dalam politik semasa, yang berteraskan pada demokrasi, yang tidak mengenal hak bangsa, atau hak wilayah itu.

Demokrasi hanya kenal majoriti, walaupun majoriti yang ditimbulkan adalah majoriti yang tidak mempunyai asas hak sebagaimana yang terdapat dalam sejarah.

Ini kerana taktik, “kau dengan agama kau, dan aku dengan agama aku” ini, telah didapati berkesan dalam masyarakat yang bukan Islam. Mereka hanya mengatakan ini bukan daripada ajaran Islam. Mereka menjelas dan menunjukkan apa itu ajaran Islam. Akibatnya, bangsa Eropah mulai mengenali Islam dan sanggup menerima Islam.

Manfaat ini, bukanlah bermakna menidakkan akan berlakunya pertentangan. Bahkan, permusuhan sekali pun. Cuma pertentangan dan permusuhan ini perlu diserahkan kepada pihak berkuasa untuk bertindak. Memberi kefahaman kepada pihak berkuasa adalah lebih penting daripada memberi kefahaman kepada orang ramai, terutamanya apabila mereka sudah dihasut. Lagi pun, penguatkuasaan undang-undang yang diterima pakai pada hari ini, sememangnya menunjukkan keadilan pada semua pihak tetap ditegakkan.

Sesungguhnya orang Melayu boleh belajar daripada cabaran yang diharungi oleh Islam. Apatah lagi ajaran Islam sendiri mengiktiraf bangsa yang mempunyai wilayah eksklusifnya, tidak seperti demokrasi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan