Rabu, Mac 04, 2009

Kacang & Kulit! Kaduk & Junjung!

Sebagai ‘blogger’, saya kurang berbicara tentang isu-isu semasa, tapi lebih berminat menceritakan tentang program dan perancangan kerja. Namun dalam masa yang sama saya sentiasa mengikuti isu-isu semasa, cuma kesempatan masa membataskan saya untuk mem’posting’kannya. Baru-baru ini saya ada bertemu dengan beberapa orang rakan, membincangkan perihal kerja namun sempat ‘komen -meng-komen’ tentang isu-isu semasa yang memang ada je cerita panasnya!

Benarkah bumiputeraisme sama dengan apartheid?
Samakah hak-hak tuan tanah (penduduk asal) dengan hak-hak orang yang mendatang?(walaupun kononnya banyak menyumbang…tapi ada makna!)

Bukankah hak keistimewaan penduduk asal diperjuangkan oleh Nelson Mandela? Diperjuangkan oleh penduduk asli di Australia? Red Indian di Amerika? Siapakah yang menjalankan sistem apartheid? Bersifat perkauman? Bukankah ianya datang daripada sikap prejudis Barat ( orang mendatang) yang ingin berkuasa (menjajah) dan nak menjaga hanya kepentingan mereka! Atau mereka memang dah gila kuasa!

Tuan tanah tetap tuan tanah, tuan rumah tetap tuan rumah, penyewa tetap penyewa, orang menumpang tetap orang menumpang, macam tu jugalah nasib orang berdagang ditempat orang ‘kalau kajangnya mengkuang layu pastinya ia musafir lalu’.

Kita patut tahu apa yang boleh dan apa yang tak patut (jika kita jadi tetamu), tak kanlah seseorang tetamu yang datang menumpang dirumah seseorang walaupun membawa buah tangan atau memberi duit ‘barang dapur’ misalnya, bererti yang dia boleh buat apa yang dia suka, keluar masuk rumah ikut suka, tidur ikut suka (tak ubah macam tuan rumah). Walaupun hasil pembelian barang dari duitnya (sumbangan dan pergorbanan) itu juga dinikmati oleh tuan rumah (jangan lupa dia pun makan sekali…..silap-silap dia makan lagi banyak dari tuan rumah). Jadilah kita orang yang beradap (Kesopanan & Kesusilaan).

Siapa yang cuba menjadi ‘tuan tanah kedaung’, umpama ‘Belanda dapat tanah?’. Saya percaya jika Mandela itu lahir di Tanah Melayu, beliau juga akan bersama-sama disisi pejuang-pejuang kita menentang Malayan Union, menuntut kemerdekaan dan seterusnya memberi ‘endorsement’ kepada kontrak sosial.

Orang yang berkata ‘bumiputeraisme sama macam apartheid’ sebenarnya ingin mengembalikan kita kepada ‘sistem kuno yang melampau’ dan berbentuk sesuatu ‘penjajahan moden’. Mereka cuba merosakkan fikiran rakyat dengan dakyah kepentingan mereka sendiri.

Kenapa ada yang mempersoalkan kelebihan bumiputera? Orang Melayu (bumiputera) khasnya tidak pernah mempersoalkan sumbangan dan jasa bangsa lain dalam memajukan Malaysia malahan perpaduan inilah yang memberi semangat kepada orang Melayu untuk memajukan diri. Orang Melayu adalah satu bangsa yang amat bertoleransi kerana adab dan muamalah Islam-nya yang sangat tinggi.

Oleh itu janganlah ada suara-suara yang mempersoalkan hak bumiputera! Jika mereka berkata bangsa lain juga berkorban demi negara, sama-sama membangunkan Malaysia! Jangan lupa! Orang Melayu telah ‘terlebih awal’ berkorban malahan sangat besar pengorbanannya, sanggup bersama-sama dengan bangsa lain, menerima kerakyatan orang yang mendatang menjadi warganegara, mampu merasai nikmat kejayaan, keselesaan malahan dari segi kekayaan dan kemewahan, kalah ‘tauke dan tuan tanah’ sendiri!

Orang yang mempersoalkan bumiputeraisme, itulah yang bersifat perkauman dan pengamal apartheid tulen, begitulah juga penyokong-penyokongnya. Orang Melayu cintakan keamanan dan kesejahteraan dalam tanahairnya sendiri, kita yakin bangsa-bangsa lain pun turut berkeinginan yang sama, jadi terimalah ‘kontrak sosial’ itu seadanya.

Benda yang sememangnya tak perlu dipersoalkan dan sangat jelas! Tak perlulah kita tanya lagi! Jika dipersoalkan juga maka orang itu samada ianya tak faham fakta! Atau boleh dianggap kurang bijak dalam memahami fakta (saya tak kata bodoh...mungkin kurang cerdik).

1 ulasan:

  1. masalahnya ada jugak melayu yang bengong menyokong membabi buta kerana gilakan kuasa..

    BalasPadam