Isnin, Mac 23, 2009

Pemimpin, Para Perwakilan & Kita!

Salaam……
Seperti yang kita sedia maklum, mulai hari esok (Selasa) hingga Sabtu bersamaan 24hb Mac hingga 28hb Mac 2009, bertempat di PWTC, Kuala Lumpur, akan berlangsungnya Perhimpunan Agung UMNO 2008. Pastinya proses pemilihan diperingkat pucuk pimpinan parti akan menjadi sesuatu yang sangat dinanti-nantikan.

Menjadi debaran bagi calon-calon yang bertanding, menjadi mandat untuk para perwakilan, suatu amanah dari ahli-ahli, menjadi harapan kepada orang Melayu khasnya dan rakyat Malaysia amnya serta barangkali mungkin menjadi tontonan ‘box-office’ kepada para pembangkang!

Oleh yang demikian, saya suka menyentuh mengenai 'kriteria dan justifikasi’, kerana dari penilaian dan pemilihan tersebut maka lahirlah pemimpin. Pemimpin yang manakah akan menjadi pilihan? Pemimpin terpilih!


Siapakah yang memilih pemimpin? Para perwakilan!
Siapakah yang memilih para perwakilan? Ahli!
Siapakah ahli? Kita! (Orang UMNO! Orang Melayu!)
Maka kesimpulannya….
Pemimpin terhasil dari pilihan para perwakilan yang dipilih oleh ahli-ahli!

Namun adakah kita (ahli) yang memilih pemimpin?
Tidak jika para perwakilan tidak ‘sekepala’ dengan kita!
Bagaimana para perwakilan tidak ‘sekepala’ boleh kita pilih?
Apakah ‘kriteria’ dan ‘justifikasi’ kita ketika memilih para perwakilan? Apakah yang ada didalam ‘pemikiran’ kita ketika memilih para perwakilan? Namun tugasan itu (hak untuk mengundi para perwakilan) telah tamat.

Maka yang tinggal hanya tugasan yang bakal dipikul oleh para perwakilan!
Suatu amanah & tanggungjawab buat mereka!

Apakah pula ‘kriteria’ dan ‘justifikasi’ para perwakilan?
Apakah yang ada didalam ‘pemikiran’ para pewakilan?
Apa yang para perwakilan mahu?
Islam, Melayu, Intergriti, Wang Ringgit, Kelayakkan, Kepentingan Peribadi, Moral, Maruah dan sebagainya.
Apakah yang diutamakan?
Jawapannya hanya ada pada para perwakilan! Sesungguhnya Allah Yang Maha Mengetahui!

Kepada para perwakilan,

Saya mengucapkan selamat menunaikan tanggungjawab dan selamat memilih! Semoga Allah SWT memberi kelapangan dada dan fikiran ketika mengundi nanti! Semoga dapat membuat keputusan yang bernas lagi bijak! Sesungguhnya kepada Allah Azza Wa Jalla jua segala urusan dikembalikan!

Moga ianya memberikan keputusan yang baik dimasa mendatang! Apa yang diputuskan oleh para perwakilan pada Pemilihan kali ini akan menentukan jatuh atau bangunnya UMNO! Menentukan maruah & nasib Melayu! Memastikan Islam terbela! Mewariskan negara berdaulat kepada generasi akan datang!
Demi Islam Kita, Bangsa Kita! Tanah Air Kita!

Setiap kamu adalah pemimpin, dan setiap pemimpin adalah bertanggungjawab (ditanya) terhadap apa yang dipimpinnya. [Riwayat Muslim]

Wallahua'lam & Wassalaamu

Tiada ulasan:

Catat Ulasan